• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Informatie uit tabel halen en presenteren

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Mankevisser

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2016
Berichten
13
Hallo, In het verleden ben ik veel met Excel aan het werk geweest. Ook ten dele met Visual Basics. Maar door ziekte ed heb ik nu de trein een beetje gemist qua ontwikkeling en mogelijkheden binnen Excel. Het is dus niet uit gemakzucht dat ik jullie hulp zoek, maar omdat ik een beetje vastloop. Het gaat om het volgende.

Zie bijlage; Ik heb een tabel waarin ik laat zien of smaken met elkaar te combineren zijn. Een 0 betekent “niet aan te raden”, een 1 betekent “goede combinatie”. Nu heb ik 4 keuzevelden waarin je de betreffende smaken die je wil combineren kunt selecteren.

Nu zou ik graag willen dat Excel laat zien of de 4 smaken te combineren zijn. De uitkomst zou dus kunnen resulteren in het vullen van een cel met de term “Combinatie akkoord” of “Geen goede combinatie”.

Daarnaast zou achter de ingevulde keuzeveld kunnen staan of de voornoemde selectie wel of niet in de combinatie past. Dan weet ik immers welke smaak ik moet vervangen.

Hoop dat jullie mij willen helpen.
 

Bijlagen

  • Smaken.xlsx
    16,8 KB · Weergaven: 9
Mooiste zou zijn wanneer dit variabel is. Soms weet ik dat er maar 4 smaken in aanmerking komen voor een goede combinatie. Dan vul ik ook die 4 smaken in. Ik dacht dan voor wat betreft het 5e invoerveld hetzelfde te selecteren als 1 van de andere 4 om zo het probleem te omzeilen.
 
waarom is de combinatie smaak1 en smaak 2 een 1 en de combinatie smaak2 en smaak 1 een 0
 
Hm, nou je het zegt, transponeer de matrix maar eens en vergelijk hem met het origineel, er zitten 108 fouten in. Zie Blad2.
 

Bijlagen

  • Smaken AH.xlsx
    22,4 KB · Weergaven: 2
Ah sorry, dat is mijn fout!! Ik had voor het gemak even een tabel gemaakt als voorbeeld en daarbij random wat waarden ingevuld. Maar zo random kan dat natuurlijk niet. Heel terecht opgemerkt "waarom is de combinatie smaak1 en smaak 2 een 1 en de combinatie smaak2 en smaak 1 een 0". Deze hadden uiteraard aan elkaar gelijk moeten zijn. Excuses. Maar de manier waarop het "probleem" is aangepakt door AHulpje lijkt voor mij verder heel bruikbaar te zijn. Maare Emields; terecht opgemerkt. Bedankt!
 
Als je het zo doet heb je maar een halve matrix nodig:
 

Bijlagen

  • Smaken AH.xlsx
    22 KB · Weergaven: 3
hier met een volledig andere insteek,
 

Bijlagen

  • Smaken (1).xlsm
    64,8 KB · Weergaven: 5
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan